May 31, 2010

Interview in Dutch

I was interviewed by a middleschool student about being an illustrator.
Funny, because I'm not even a beginner, still a student myself. However, it was fun to do! Unfortunately this is only in Dutch, it costs me too much time to translate everything in English. You can always try to translate this with babelfish or google translate of course! Here it is:

1. Hoe heet u?
Petra van Berkum

2. Wilt u uw hele leven dit beroep gaan volgen?
Ja! Ik denk alleen wel dat ik er soms iets naast zou willen doen, niet alleen omdat je niet altijd opdrachten krijgt, maar ook omdat je als illustrator vaak in je eentje bezig bent, en het is ook leuk om samen met anderen te werken... ik houd mijn opties graag open. Verder wil ik natuurlijk nog veel beter worden en veel opdrachten krijgen.

3. Waar volgt u uw studie?
Ik zit op Academie Minerva, dit is (uiteraard) een kunstacademie. Ik volg daar de opleiding communicatie/vormgeving met afstudeerrichting Illustratie

4. Wanneer besefte u dat u illustrator wilde worden?
Ik heb altijd al plezier met tekenen gehad, maar kon het niet altijd zo bijzonder goed. Sinds mijn 14e ben ik geinteresseerd geraakt in anime (japanse tekenfilms). Ik vond dat er zó leuk uit zien en wou dat ik zelf ook zo kon tekenen. Vanaf toen ben ik veel vaker gaan tekenen, dingen natekenen is een goede manier om vormen en kleuren te leren. Op de middelbare school heb ik in mijn vrije ruimte ook tekenen als vak erbij gehad. Ik kreeg goede cijfers en toen ben ik gaan nadenken om er misschien wel mijn werk van te maken later.

5. Hoeveel denkt u ongeveer per maand te gaan verdienen?
Moeilijke vraag. Ik kan niet zo'n goede inschatting hierin geven omdat dit onder illustratoren soms nogal geheimzinnig is. De ene vraagt veel, de ander weinig en bovendien hangt het af van je opdrachten. Ik denk dat ik al tevreden mag zijn als ik bijvoorbeeld 1500 in de maand zou verdienen. Dit klinkt misschien veel, maar is eigenlijk heel weinig in vergelijking met andere beroepen. Als kunstenaar verdien je gewoon minder, maar je hebt wel een ontzettend gaaf beroep. Een leuke link: http://www.ooglijm.nl/verslag/de-illustrator-in-europa-wie-is-dat hierin staat dat in Nederland 41 % van de illustratoren meer dan 24.000 per jaar verdient (2000 per maand). Dat zou ik natuurlijk ook graag willen, maar daar moet je hard voor werken!

6. Kunt u van uw werk als illustrator leven of gaat u er nog een ander baantje bij nemen?
In het begin is het moeilijk om van je illustratie-inkomsten te leven omdat je je dan eerst op de markt bekend moet maken voordat je opdrachten binnensleept. Daarom hoor je best vaak dat mensen een baantje erbij nemen. Ik ben nog student en heb eigenlijk nog nauwelijks opdrachten, omdat je je nog niet als professioneel illustrator kan presenteren aan uitgeverijen e.d. De eerste jaren kan je echter ook als kunstenaar een subsidie krijgen zodat je nog wel normaal kan leven én werken. Je moet wel verplicht opdrachten naast deze subsidie doen om zelf ook geld binnen te krijgen, wat wel een goede regeling/oefening is.

7. Is het mogelijk om meerdere opdrachten van eenzelfde bedrijf/persoon te krijgen?
Dat denk ik wel, alhoewel de kans klein is dat je ze tegelijkertijd krijgt. Vaak is het zo dat als ze tevreden zijn over een eerste opdracht ze je graag nog een andere keer vragen als ze een illustrator nodig hebben, omdat ze weten dat je het kan en ze van goede samenwerking houden.

8. Waar haalt u uw inspiratie vandaan?
Natuur en eigen ervaring. Ik denk dat als je veel doet in je leven je daar al inspiratie uit kan putten. Niks doen op je kamertje, daar leer je weinig van.
De natuur, dat heeft mij eigenlijk altijd al geboeid. Ik ben opgegroeid op het platte land in Drenthe, zat daar tussen bossen, heide en meertjes en ik heb daar altijd al veel van genoten en ben veel er op uit gegaan om dingen te ervaren/beleven. Daarnaast vind ik het ook leuk om mijn fantasie de vrije loop te laten gaan, daarom houdt ik ook veel van fantasy-verhalen en mythologie/legendes/sprookjes en die inspireren mij ook. Als laatste kan ik uiteraard anime weer noemen. De schattigheid en expressie van Japanse tekenfilms en strips spreekt me erg aan.

9. Hoe bereikt u het beste uw klanten?
Naast brieven/e-mails sturen en bellen werkt mond-tot-mond reclame wel het beste. Je kan vooral nieuwe klanten kan bereiken door voor jezelf reclame te maken, ook dingen voor jezelf te tekenen, op internet overal je werk laten zien en ook persoonlijk tegen echt iedereen enthousiast vertellen over je werk helpt. Dat is allemaal een vorm van netwerken. Bij netwerken denk je vaak al aan saaie verplichte gesprekken op borrels o.i.d., maar het kan ook al heel dichtbij: een feestje van vrienden of familie bijvoorbeeld. Zelf ben ik vooral op internet actief, omdat ik een beetje een computer-nerd ben is dat voor mij het makkelijkst.

10. Wat voor dingen illustreert u vooral? (boeken, cd-hoesjes, kaartjes, advertising etc?)
Hier kan ik je helaas niet mee helpen, aangezien ik nog weinig opdrachten heb gehad. Tot nu toe heb ik een gedicht geïllustreerd, wat kaartjes getekend en posters gemaakt voor de verenigingen waar ik bij zit. Het liefst zou ik iets met boeken illustreren doen. Of games, dat lijkt me ook nog heel erg leuk om voor te tekenen!

11. Gebruikt u traditionele of digitale middelen voor uw werk, of allebei? (computer programma's zoals photoshop?)
Ik heb eigenlijk een heleboel uitgeprobeerd, dat leer je ook op de kunstacademie: gewoon van alles doen en kijken wat bij je past. Maar voor die tijd had ik al een voorkeur voor digitaal tekenen. Tegenwoordig schets ik nog gewoon op papier met potlood, scan ik het in en werk het dan uit met een tablet en een tekenprogramma wat lijkt op Photoshop.
Waarom ik digitaal werk is omdat ik vind dat je er veel meer mee kan. Je kan makkelijk iets ongedaan maken of de kleuren aanpassen. M'n leraren hebben misschien een hekel aan het feit dat je kan zien dat het op de computer gemaakt hebt, maar dat heb je met verf ook, dan zie je toch ook de verfstreken? Waarom zou het één beter zijn dan de ander? Bovendien zijn digitale dingen populair, alles gaat steeds meer via de computer, denk maar aan de Iphone en de Ipad, wie weet lezen we later alles op een computerscherm, ik zie er dus wel een toekomst in.

12. Houd u zich volledig aan de wensen van de klant of geeft u ook weleens een eigen draai aan iets?
Ik ben iemand die graag wat meer vrij werkt, dan dat ik me precies houdt aan allerlei eisen. In mijn opdrachten is het tot nu toe is het een beetje half half geweest, wat denk ik wel het fijnst is, want dan ben je zelf en de klant tevreden. Je eigen draai aan iets geven is eigenlijk ook iets wat bij een illustrator zijn hoort, aangezien je toch iets van je eigen stijl moet gebruiken. Bovendien als je iets bijzonders/positiefs maakt wat de opdrachtgever niet verwachtte, dan krijg je altijd blije reacties terug en dat is altijd leuk.

13. Heeft u weleens iets overnieuw moeten tekenen omdat de klant niet tevreden was?
Het is vrij normaal dat je een paar dingen moet verbeteren geloof ik, soms vergeet je gewoon dingen of is er iets wat de klant net wat anders wilt. Je moet goed leren communiceren om te weten te komen wat de klant nou precies wilt, ook dat is een kunst ;)

15. Wat is voor u het makkelijkste middel om met klanten te communiceren?
(bijvoorbeeld e-mail om plaatjes door te sturen, afspraken maken, telefoneren.. etc)
E-mailen is voor mij het makkelijkste middel, omdat je iets direct kan versturen en snel kan communiceren, maar ik moet zeggen dat het ook beperkingen heeft, sommige dingen kun je gewoon niet zo makkelijk vertellen via de computer en dan zit je liever in een stoel tegenover diegene, dat komt meestal vriendelijker over en bovendien weet je dan met wie je te doen hebt.

16. Betalen uw klanten u via internet met een creditcard, of komen ze bij u langs om contant te betalen?
geen van beide, meestal is het overschrijving met een normale bankkaart, of dat online is of niet zou ik niet weten. Wel sta ik open om via Paypal betaald te worden, daar betaal ik zelf ook heel makkelijk mee, het is goed beveiligd en internationaal erkend, zo kan ik ook opdrachten krijgen uit andere landen.

17. Heeft u ooit een prijs gewonnen voor uw illustratief werk? (zoals de Max Velthuijs-prijs?)
Nee, daar ben ik natuurlijk veel te jong en onervaren voor, daar moet je echt heel veel voor gedaan hebben of heel goed voor zijn.

18. Bent u tevreden met uw werk/studie?
Tsja, ik moet eerlijk zijn: eigenlijk niet. Ik merk dat ik, omdat ik veel op de computer en niet-traditioneel werk, niet heel erg gewaardeerd word op mijn school. Misschien ben je dan wel innoverend bezig, maar hoge cijfers en waardering geeft het niet echt. Als leraar op een kunstacademie is het soms ook moeilijk beoordelen, omdat iedereen een andere stijl heeft en je zelf ook voorkeuren hebt. Wat ik de laatste tijd vooral merk is dat de kunstacademie een wereldje opzich is, daar buiten ervaren mensen je werk toch heel anders. Aangezien je maar vier jaar bezig bent op de academie, ga ik mezelf liever richten op de lange termijn en doen waar ik zelf het beste gevoel bij heb i.p.v wat mijn leraren zeggen. Wat dat betreft ben ik gewoon eigenwijs, maar ik doe tenminste wat ik wil en geef dat niet op. Aan de andere kant: zonder de school was ik nooit geworden zoals ik nu was, dus ik ben er wel enigszins dankbaar voor.

19. Is er ooit iets mis gegaan in uw werk of bij uw stage? (zoals: klant wou niet betalen..?)
Nou, ik heb een tijdje geleden gehad dat een bedrijf er mee instemde dat ik voor een bepaald bedrag tekeningen zou maken. Ik ging toen dus aan de slag met schetsen, met het idee dat ik er geld mee zou verdienen. Achteraf vonden ze de prijs toch te hoog. Ik snapte niet helemaal waarom, maar dat kwam omdat dit de eerste keer was dat ze een illustrator inhuurden. De prijzen voor een illustratie lijken hoog, maar dat komt omdat we met minder opdrachten toch moeten kunnen leven. Ook schatten mensen vaak hoe lang je er mee bezig bent verkeerd in. Illustratie is meer dan zomaar tekenen, je moet nadenken over hoe je het beste een boodschap over kan brengen d.m.v. beeld., dat is dus meer dan zomaar even wat krabbelen.
Ik heb toen bedankt voor die opdracht, gezegd hoe ze het de volgende keer beter kon aanpakken. Maar daarnaast heb ik er ook veel van geleerd, bijvoorbeeld dat je beter meteen een contract op kan stellen zodat je weet dat ze zich ook echt aan de prijs houden.

20. Heeft u nog tips voor (andere) beginnende illustratoren?
Omdat ik zelf nog een beginnende illustrator ben weet ik niet precies of ik wel relevante dingen kan vertellen. Ik denk dat wat ik ga zeggen voor studenten van meer vakgebieden bruikbaar kan zijn: Je moet goed luisteren naar wat je gevoel je verteld. Dat klinkt misschien raadselachtig,maar kan toch heel praktisch zijn. Veel studenten weten nog niet wat ze willen in hun leven en dat is heel begrijpbaar, je bent nog jong en wil alles uitproberen (ikzelf ook!). Maar toch heb ik het idee dat veel studenten zich zelf tegenhouden, dat ze niet dingen uit mogen proberen vanwege weinig geld en tijd (denk maar aan de discussie van de laatste tijd over de BSA en dat studenten misschien in de toekomst geen beurs meer zouden krijgen). Ik denk dat het proberen van allerlei dingen, het ontdekken van de wereld om je heen, heel belangrijk is om keuzes te maken die dichtbij je staan en dus beter bij je passen. Dat is heel belangrijk, ook voor illustratie studenten. Je gaat namelijk toch keuzes maken, bewust of onbewust, over hoe je werkt qua stijl en dergelijke, en dat is wel bepalend voor de rest van je leven. Haal dus alles uit je studententijd wat er in zit, zodat je aan het eind kan vertellen wie je (dan) bent en wat je wilt.

No comments:

Post a Comment